Alles elektrisch, een bewuste keuze

Een Nespresso off-grid!  werd 220 Volt, net als thuis.

Gegarandeerd 3500 Watt vermogen aan boord, geen gedoe meer met brandstof. Wel gratis oneindig energie van de zon!  Met de extra luxe van koken op inductie of het gebruik van een airfryer en uiteraard die koffie met een druk op de knop. 

Met dit vermogen is zelfs elektrisch bij verwarmen mogelijk. Het maximale vermogen (3500 W) voor gelijktijdig gebruik van apparatuur bepaald feitelijk de grens. Het led licht en koelkast ( zuinige Engel fridge) zijn in deze niet relevant.  Wij hebben een inductie kookplaat (2 pits, respectievelijk maximaal 1800 en 1600) met instelbaar vermogen.  Ervaring leert dat op half vermogen er prima een maaltijd bereid kan worden.  Met vier accu's aan boord (400 Ah) is er sprake van een behoorlijke opslagcapaciteit.  

De accu's worden gevoed door 4 zonnepanelen op het dak. Is er zon dan levert dit voldoende energie om de batterijen te voeden in combinatie met 'normaal' gebruik.  Er kan ook 20-100% opgeladen worden via de dynamo van de auto tijdens het rijden (<300km), en altijd nog via landstroom ( 1 uur). 

De Victron omvormer en Victron rand apparatuur zorgt ervoor dat al deze energie bronnen omgezet wordt naar 220 Volt Ac, 48 Volt DC en 12 Volt DC.  

Het hefdak

Ook het hefdak wordt elektrisch met 2 actuatoren bediend. Deze actuatoren hebben dezelfde opwaartse- als neerwaartse kracht.  Ze zijn sterk, compact en hebben niet de nadelen van hydraulische cilinders (neergaande kracht) of gasveren (slijtage). 

Bij het liften duwen de 2 actuatoren eerst de twee voorste buigarmen iets naar voren en omhoog.  Vervolgens gaat het achterdeel ophoog.  Een nieuwe ranke en innovatieve constructie!

Technische specificaties

Vier zonnepanelen:  100 Wp.  Totaal 400 Wp
Vier accu's:  LIFePO4, accucapaciteit 100 Ah. Totaal 400 Ah  
Omvormer:   Victron Multiplus-II ,  48 Volt /3500 Watt. 

-> Deze Multiplus-II en het batterij pakket is bij stalling thuis aan te sluiten op je domotica.

Meten is weten 

Altijd prettig om te weten hoeveel stroom  er  in de accu's zit.  En voor meer inzicht in  wat je zoal verbruikt aan energie.  Met Fe-Ion batterijen is dat alleen mogelijk d.m.v. een  "shunt" meter.  Wat gaat erin en wat is het gebruik.  Niet alleen een bluetooth app, maar gewoon direct in beeld.

De rode knop bij geen gebruik van de cabine unit.

De omvormer verbruikt altijd stroom. Om te voorkomen dat dit apparaat bij stalling uiteindelijk de accu's leeg trekt (of bij calamiteiten), is met deze rode knop alle stroom toevoer uitgeschakeld.